woensdag 7 december 2016

Boeken die ik dit jaar gelezen heb, maar nog niet besproken

Er zijn een paar boeken die ik dit jaar gelezen heb en waarover ik nog niet geblogd heb. De bedoeling is om er nog wat uitgebreidere stukjes over te schrijven, maar hier alvast in het kort.

Hans Christian Andersen: Sprookjes en verhalen (1992): 1098 blz: Vertaald door Annelies van Hees: Uitgeverij Athenaeum-Polak & van Gennep, Perpetua-reeks 
Ergens in het begin van dit jaar las ik deze dikke pil met sprookjes en verhalen van de Deense schrijver Andersen. Wie kent de sprookjes van Andersen niet? Verrassend is om te lezen hoe goed ze zijn in deze mooie vertaling. Enkele van mijn favorieten: Kleine Claus en grote Claus, De kleine zeemeermin, De nieuwe kleren van de keizer, De standvastige tinnen soldaat, De wilde zwanen,  Het lelijke jonge eendje, De sneeuwkoningin, De schaduw, Het meisje met de zwavelstokjes. Waarschijnlijk kennen de meeste mensen deze sprookjes wel. Ook de minder bekende sprookjes en verhalen zijn altijd de moeite van het lezen waard. Kortom een leesgenoegen voor jong en oud en mijn favoriete boek van het afgelopen jaar tot dusver.
 

Roz Chast: Kunnen we het niet over iets leukers hebben (2015): 230 blz: Vertaald door Toon Dohmen 
Prachtige graphic novel waar collegablogger Joke een leuk stukje over heeft geschreven. Het boek gaat over een vrouw van middelbare leeftijd die voor haar zeer oude ouders moet zorgen en daar liefdevol over schrijft en tekent. Een aanrader!
   

Theo van den Boogaard & Wim T. Schippers: Sjef van Oekel, verschillende albums
Deze heb ik voor mijn verjaardag gekregen. Absurdistische humor, bij tijden erg leuk, maar hoewel mooi getekend maakt het toch geen blijvende indruk.
  

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen