zondag 11 december 2016

Dvd: Breaking the waves

Breaking the waves (Denemarken, 1995): 152 minuten: Regisseur Lars van Trier

Breaking the Waves PosterIn een Schotse plattelandsgemeente woont Bess McNiell (schitterend gespeeld door Emily Watson).

Zij wordt verliefd op Jan, een arbeider op een olieboorplatform. Tegen de wil van de streng religieuze gemeente in trouwt zij met hem.

In het begin zijn ze zielsgelukkig met elkaar, maar dan slaat het noodlot toe. Jan raakt zeer ernstig gewond bij een ongeluk op het boorplatform en beseft dat hij nooit meer met Bess zal kunnen vrijen.

"Breaking the waves" is onderverdeeld in 7 hoofdstukken en een epiloog die steeds beginnen met een foto van een weids panorama met bijpassende muziek.

Emily Watson speelt de sterren van de hemel als de gelovige Bess en ook Lars van Trier is in topvorm. Zowel van Watson als van van Trier heb ik nooit meer zo'n goede film gezien.

 

3 opmerkingen:

  1. Melancholia gezien? Niet eerder heb ik na een slotscène van een film me niet meer kunnen bewegen, zo onder de indruk was ik daarvan. En al vond ik Breaking the Waves indrukwekkend, Melancholia wint voor mij met gemak.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Niek, ik heb "Breaking the waves" inmiddels een keer of 5 gezien, en ik vind het een van de mooiste films uit de jaren 90. "Melancholia" heb ik nog nooit gezien. Reden is dat ik de films van Lars van Trier die ik na "Breaking the waves" heb gezien, allemaal wat vond tegenvallen, hoewel ik "Dancer in the dark" met Björk ook wel een goede film vind. "Melancholia" zie ik regelmatig aangeboden staan op marktplaats, dan koop ik hem en ga hem bekijken. Alvast bedankt voor de aanbeveling, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha die Eric,
      Ga er maar alvast goed voor zitten. Geen lichte kost. Maar dat was Breaking the waves ook echt niet dus je bent wel wat gewend.
      Kijk nu al uit naar je recensie.

      Verwijderen