dinsdag 20 december 2016

Jaaroverzicht 2016

Afgelopen jaar heb ik wederom niet zo heel veel gelezen: zo'n 50 boeken. Maar wat zat er veel moois tussen!

Allereerst de boeken die ik nog niet eerder had gelezen:
Het boek  van het jaar en een gedeeltelijke herlezing was Hans Christian Andersen "Sprookjes en verhalen".
Het mooiste nieuwe boek dat ik heb gelezen was: Carolijn Visser: Selma
Het grootste leesproject van het afgelopen jaar was Karl Ove Knausgard: Mijn strijd: een roman in 6 delen met 3500 blz over het leven van de schrijver.
Op aanraden van Tony Mallone heb ik van Yukio Mishima de vierdelige serie "De zee der vruchtbaarheid" gelezen.
Een nieuwe ontdekking was Eric de Kuyper: "Aan zee", jeugdherinneringen aan het strand in Oostende. Ook heb ik genoten van twee graphic novels: Barbara Stok "Toch een geluk", over de alledaagse dingen in haar leven en Roz Chast "Kunnen we het niet over iets leukers hebben" over de zorg van een vrouw voor haar hoogbejaarde ouders.

Ik heb vooral veel van mijn favoriete reisverhalen herlezen, maar eerst de andere boeken:
- Marcel Proust "Op zoek naar de verloren tijd deel 2: In de schaduw van de bloeiende meisjes", een van de mooiste delen van de cyclus wat mij betreft.
- Herodotus "Verslag van mijn onderzoek", van de vader van de geschiedschrijving, met name over de Perzen en de oorlog tussen de Grieken en de Perzen.
- Gustave Flaubert "Madame Bovary", beroemde roman over een overspelige vrouw.
- Michel Faber "Lelieblank, scharlaken rood", roman over een prostituée in Londen rond 1870 op zoek naar een beter leven.
- Marjane Satrapi "Persepolis", graphic novel van een jonge vrouw die opgroeit in Iran.
- René Goscinny & Jean-Jacques Sempé "De kleine Nicolaas", mijn favoriete kinderboek over eeen klein jongetje en zijnn vriendjes.
- Stephane Heuet "Een liefde van Swann 1 en 2, Combray en in de schaduw van de bloeiende meisjes 1 en 2", prachtige verstripping van het meesterwerk van Proust
- Roald Dahl "De schat van Mildenhall", over de vondst van een schat van Romeins zilverwerk door 2 boeren.
- Edmund White "Marcel Proust", goed geschreven korte biografie.

Ik heb heel wat van mijn favoriete reisboeken herlezen:
- Ernest Shackleton "Zuid", het verhaal over de mislukte Zuidpoolexpeditie van 1914-1917
- David Quammen "Het lied van de Dodo", eilandbiogeografie en over de vraag waarom soorten die op eilanden voorkomen sneller uitsterven dan soorten op het vasteland.
- Alfred Russel Wallace "Het Maleise eilandenrijk", over een reis van 8 jaar (1854-1862) door Indonesië.
- Gerard Monnink "Met fiets en tent naar de Oriënt", een fietstocht door 2 Twentenaren naar Palestina in 1936-1937.
- Bernard Magnouloux "Travels with Rosinante". een 5 jaar durende fietstocht rond de wereld.
- Carolijn Visser "Tibetaanse perziken", over een reis naar Tibet.
- V.S. Naipaul "Terug naar India", over zijn 3e reis naar India.
- Norman Lewis "Stemmen van de oude zee", over een verblijf van 3 zomers van de schrijver in een klein vissersdorpje aan de Spaanse Middellandse zee kust.
- Bernard Olliver "Verre voetreis", over een voettocht door Turkije.
- Paul Theroux "De gelukkige eilanden", over een lange reis door de eilanden van de Pacifische Oceaan.

Ook heb ik een aantal prachtige fotoboeken bekeken:
- August Sander "People of the 20th century", portretten van Duiters vooral tijdens de jaren van de Weimarrepubliek.
- Reuel Golden (red) "Around the world in 125 years", foto's uit de archieven van National Geographic.
- Leonard Freed "Another life", overzichtscatalogus van het werk van de Amerikaanse fotograaf.
- Richard Avedon "Performance", foto's van kunstenaars.
- Colin Westerbeck & Joel Meyerowitz "Bystander", een geschiedenis van de straatfotografie.

Kortom, een mooi leesjaar!

8 opmerkingen:

  1. Wat fijn dat je weer zulke mooie boeken hebt gelezen, Erik. 2016 was een vreemd jaar, maar in boekenopzicht wel een goede, geloof ik.
    Op naar 2017, met hopelijk nog meer mooie boeken om te (her)lezen.

    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Bettina, wat mooie boeken betreft inderdaad een topjaar. Komend jaar hoop ik wat meer fotoboeken en kunstboeken te bespreken. Groetjes en ik ben natuurlijk ook benieuwd naar jouw lijst, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo zeg je hebt flink doorgelezen dit jaar! Mooie lijsten Erik, hopelijk wordt 2017 ook weer zo'n mooi leesjaar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Joke, en het boek van Roz Chast dat ik op jouw aanraden heb gelezen was de moeite meer dan waard. Ik ben er niet toe gekomen om het te bespreken, misschien moet ik het nog herlezen. Groetjes, Erik

      Verwijderen
  4. Reacties
    1. Hoi Anna, jij ook een fijn leesjaar toegewenst en ook veel geluk en een goede gezondheid! Groetjes, Erik

      Verwijderen
  5. Some great choices there, Erik, and I'm glad to see you tried the Mishima. Reading your selections also reminded me that it's time to get back to my own Proust project...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi Tony, reading Mishima was a different experience. I'm glad I did that, though I don't think I'll read other works by him. Especially recommendable are: "The fairy tales", "The Histories", "Madame Bovary" and "The crimson petal and the white". Greetings and a very happy 2017, Erik

    BeantwoordenVerwijderen