zondag 29 januari 2017

Gustave Flaubert: De leerschool der liefde

Gustave Flaubert: De leerschool der liefde (Frankrijk, 1869): 461 blz: Vertaald door Hans van Pinxteren (1991): Uitgeverij L.J. Veen

De Leerschool Der LiefdeEen tijdje terug heb ik van Gustave Flaubert "Madame Bovary" gelezen. Dat smaakte naar meer.

Op aanraden van René van boekhandel Hinderickx en Winderickx heb ik nu zijn tweede grote roman "De leerschool der liefde" gelezen.

Frédéric Moreau, een jongen van gegoede afkomst wordt verliefd op mevrouw Arnoux, de deugdzame vrouw van een losbollige vriend. Hij bestookt haar met liefdesbetuigingen, maar aangezien ze van haar man houdt gaat zij hier niet op in. Hij heeft geluk dat hij een flinke erfenis krijgt zodat hij de grote meneer kan uithangen. Ook krijgt hij nog wat met een courtisane: Rosanette, met wie hij zelfs een kind krijgt.

"De leerschool der liefde" gaat over het leven van Frédéric, en dat met name zijn liefdes. Het boek is erg mooi geschreven, maar de eindeloze liefdesbetuigingen en de traagheid van het verhaal gaan op den duur toch een beetje tegenstaan. Na 200 bladzijden vond ik het een van de beste romans die ik gelezen heb, nu ik het uitheb blijft het steken bij 4 sterren en geef ik de voorkeur aan "Madame Bovary" dat inhoudelijk meer te bieden heeft. De vertaling van Hans van Pinxteren is in een woord prachtig.

   

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen