donderdag 19 januari 2017

I.E. Babel: Verhalen

I.E. Babel: Verhalen (Rusland, 1913-1938): 505 blz: Vertaald door Froukje Slofstra (2013): Uitgeverij van Oorschot: serie de Russische bibliotheek

Russische Bibliotheek - VerhalenCollegablogster Bettina heeft een mooi stuk geschreven over "De rode ruiterij" een serie verhalen die op blz 203 tot 332 van dit volledig werk staan.

Babel heeft niet heel veel gepubliceerd, dit ene deel van de Russische bibliotheek bevat alle verhalen die van hem bekend zijn. Waarschijnlijk is er door de Russische geheime dienst nog wel het een en ander aan verhalen vernietigd na zijn arrestatie.

Wat Bettina schrijft over "De rode ruiterij" geldt zonder meer voor heel deze bundel. De verhalen zijn geschreven door een soldaat in dienst van het Rode leger en in strijd met de Witten (= de niet bolsjewieken). Veel wordt verteld over het geweld dat een oorlog nu eenmaal met zich mee brengt, afgehakte ledematen, kogelwonden, dode paarden, maar ook prachtige natuurbeschrijvingen.

Ik vind het prachtige verhalen, een beetje in navolging van Tsjechov en ze zijn bovendien in schitterend Nederlands vertaald door Froukje Slofstra. Warm aanbevolen!

 

4 opmerkingen:

  1. Dank voor deze tip, Erik, ik denk dat deze toch maar op mijn lijstje moet komen te staan, want eigenlijk wil ik zijn andere verhalen ook lezen. Mooi dat je er zo enthousiast over bent. Wat kunnen die Russen mooie korte verhalen schrijven, he?

    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bettina, de Russen kunnen inderdaad mooie verhalen schrijven: Tsjechov, Boenin, Toergenjew en nu dus ook Babel. Groetjes, Erik

      Verwijderen
  2. Hé Erik, dat was een korte blogpauze. ;-) Leuk je weer te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Niek, mijn blogpauze is nog niet afgelopen. Toen ik dit berichtje aan het bewerken was drukte ik per ongeluk op publiceren. Overigens denk ik dat ik over een tijdje wel weer ga bloggen. Nu heb ik wat veranderingen op mijn blog aangebracht (oa bij ieder berichtje labels beschreven zodat je makkelijker kunt zoeken op onderwerp) en ik wil ook al mijn berichten nog lezen om eventuele fouten te verbeteren en de verwijzingen te controleren. Ik ben daar nog wel even mee bezig denk ik. Groetjes, Erik

      Verwijderen