vrijdag 10 februari 2017

Dvd: Throne of blood

Throne of blood (Japan, 1957 ): 110 minuten: Zwartwit: Regisseur Akira Kurosawa

Kumonosu-jô PosterAkira Kurosawa was een Japanse regisseur die in het westen vooral bekend is geworden vanwege de manier waarop hij westerse en traditionele Japanse elementen in zijn films vermengde.

Ik heb de meeste van zijn bekendste films gezien en voor mij is Akira Kurosawa de grootste regisseur uit de filmgeschiedenis. Van zijn films vind ik "Throne of blood" waarschijnlijk de beste (ik moet ze allemaal opnieuw zien voor een definitief oordeel).

Het verhaal is gebaseerd op het toneelstuk "MacBeth" van Shakespeare. Twee bevriende samurai, Washizu (gespeeld door Kurosawa's favoriete acteur Toshiro Mifune) en Miki zijn verdwaald in het bos ern ontmoeten een waarzegster. De ene na de andere voorspelling van haar komt uit. De vrouw van Washizu spoort haar man aan tot geweld. Dat de film niet goed afloopt mag duidelijk zijn.

Het is lang geleden dat ik iets van Shakespeare heb gelezen (in vertaling!), maar na het zien van deze film ben ik benieuwd naar het origineel. Wat mij betreft is "Throne of blood" de beste film van Kurosawa en een van de grote films uit de filmgeschiedenis!

  

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen