woensdag 5 april 2017

Peter de Wit: Sigmund weet wel raad met kinderen

Peter de Wit: Sigmund weet wel raad met kinderen (Nederland, 2008): 95 blz: Uitgeverij de Harmonie

Sigmund weet wel raad met kinderenSigmund is de kleine wat dikke psychiater met een kaal hoofd, ooglapje en baard die op een wat cynische manier advies geeft aan zijn patiënten. Sigmund is duidelijk een parodie op de beroemde Weense psychiater Sigmund Freud al mag je hopen dat die wat meer empathie toonde bij zijn patiënten.
In deze bundel geeft Sigmund advies aan ouders (vooral moeders) met kinderen.

Wat citaten:
- Ik ben veertien. Ik heb scheve tanden, flaporen en puisten. Zal ik ooit een meisje krijgen? Ach gut. Speciaal voor jongens als jij heb ik deze jeugdfoto van Leonardo DiCaprio. Jemig! Jij kan het wel vergeten, jongen.

- Meneer, ik kan toch alles worden wat ik wil? Jazeker kleine meid. Ook een boom of een huis? Nee, dat gaat niet. En een prinses? Dat ... kan. Maar het is niet eenvoudig. U bent een heel negatief persoon, weet u dat?

- Contact tussen kinderen en ouders verloopt niet altijd even soepel. Hou op, schei uit. Ik leer u een communicatietechniek die specifiek gericht is op kinderen. Dat is mooi. (volgende plaatje: moeder met megafoon). Luisteren! Sigmund: harder.

- Vind je het een goed idee om je kamer op te ruimen? Stop! Slappe hap! Nu kan hij gewoon nee zeggen. Aha. Ik wil dat je je kamer opruimt. Feller! Ruim je kamer op, of ik knal je overhoop! Ja, mam. Iets minder fel.

De strips van Sigmund moet je een beetje gedoseerd lezen wil het leuk blijven, een hele bundel achter elkaar is duidelijk te veel van het goede. Ideaal is een stripje per dag zoals ze ook in de krant verschijnen.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen