zondag 14 mei 2017

Willem G. Weststeijn: Een jaar lang lezen

Willem G. Weststeijn: Een jaar lang lezen: Verslag van een verslaving (Nederland, 2016): 345 blz: Uitgeverij Lias

Een jaar lang lezenIn "Een jaar lang lezen" bespreekt Weststeijn de boeken die hij gedurende een jaar heeft gelezen. In dat jaar heeft hij in totaal 128 boeken gelezen, waarover hij in 83 korte stukjes van gemiddeld 4 bladzijden lengte verslag doet.

Hij zegt over zijn leeservaringen het volgende: "Ik pretendeer allerminst de wijsheid in pacht te hebben, maar kan misschien, behalve mijn enthousiasme voor het lezen, ook iets overbrengen van de kunst van het lezen. Die kunst is niet aangeboren, maar moet je je geleidelijk verwerven door veel, geduldig en met aandacht te lezen."

Ik heb het boek van Weststeijn in ieder geval met veel plezier gelezen. Wat Weststeijn in zijn boek doet (het achtereenvolgens bespreken van de boeken die hij leest) doe ik in feite op mijn blog ook en met mij vele andere boekloggers. Weststeijn is als schrijver duidelijk superieur aan mij en de meeste andere bloggers. Ik kies voor een aantal citaten waarbij ik vaak de mening van Weststeijn over het lezen weergeef:

- Ergens te moeten wachten zonder dat ik een boek, krant of tijdschrift bij me heb is iets verschrikkelijks- zo zonde van de tijd die je aan lezen zou kunnen besteden. Ik heb dan ook bijna altijd wel een boek bij me en betreur het in hoge mate dat ik niet ook nog de tijd kan gebruiken van de mensen die wachten zonder iets te doen.

- Ik heb wel een voorkeur voor wat over het algemeen voor "echte" literatuur doorgaat, literatuur, die zowel inhoudelijk als wat stijl betreft verrassend is, of op zijn minst de moeite waard.

- Bovendien, wat bij elk boek interessant is, en wat een boek voor een lezer zoveel boeiender maakt dan een film: je ziet wat een schrijver kan en waar hij uitglijdt of tekortschiet. Ook een matig of slecht geschreven boek scherpt je oordeel om vast te kunnen stellen wat goed is en wat niet.

- Zoals zo vaak in een (goede) roman suggereert de eerste zin al heel veel van de rest die zal volgen.

- (uit besproken boek): "The ladies all talk at once, yet all hear everything that is said. If there is any significant difference between the sexes, it may be that a woman can talk as she listens, while a man hears only himself."

- (uit een boek van Dubravka Ugresic): Omdat haar eigen naam, Dubravka, veel te moeilijk is voor het bedienend personeel, gebruikt ze overal maar de standaardnaam Jenny. In Dublin had ze met de jongen van het koffieapparaat een keer een "standaardgesprek", waarin hij vroeg hoe het met haar ging, haar de koffie serveerde en informeerde naar haar verdere plannen die dag. Toen ze daarop antwoordde "Ik ga mezelf straks ophangen", reageerde de jongen met "Heel goed idee, Jenny" en ging door met de volgende klant.

- De bibliotheek van Alexandrië is verbrand, volgens een apocrief verhaal op last van een Arabische veroveraar, die er de noodzaak niet van inzag de boeken te bewaren: als ze in overeenstemming waren met de Koran waren ze niet nodig, als ze tegen de Koran ingingen nog veel minder.

- Hoewel ik van oordeel ben dat een literair werk voor zichzelf moet spreken en informatie over de auteur niet echt nodig is, is het toch altijd goed een boek in zijn context te plaatsen.

- Een van de redenen om in de (grote) stad te wonen is dat er boekwinkels zijn waar je, zodra je daar zin in hebt, even naar toe kunt fietsen.

- Aandacht voor details is een kenmerk van grote literatuur, denk aan de beroemde geur van madeleines bij Proust of de niet minder beroemde grote oren van Anna Karenina's echtgenoot, die haar pas opvallen wanneer ze Vronski heeft ontmoet.

- Literaire kritiek is uniek omdat "men het enorme voorrecht heeft haar te beoefenen in hetzelfde medium dat je aan het beschrijven bent."

 

6 opmerkingen:

  1. Het lijkt een beetje het Droste-effect: het lezen van een boek over het lezen van boeken ;) Maar dat kan inderdaal verhelderend en stimulerend zijn. Dank voor het onder de aandacht brengen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Johanna, vooral voor boekloggers zoals wij toch alletwee zijn is dit een heel inspirerend boek. In feite is het een boeklog van een jaar, maar dan in boekvorm. Groetjes, Erik

      Verwijderen
  2. Op zich ben ik voor boeken over boeken en het lezen van boeken. Met name Alberto Manguel schrijft daar fantastisch over. Ik wist van dit boek maar had mij er nog niet in verdiept en vroeg mij inderdaad af of dit niet een boekblog in boekvorm was. Daar lijkt het dus wel op, zij het een goed blog, is dat het?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Koen, dit boek kun je inderdaad beschouwen als een boeklog in boekvorm en een heel goede bovendien. Weststeijn is hoogleraar aan de universiteit van Amsterdam in de Russische taal- en letterkunde en spreekt en leest Russisch, Nederlands, Engels, Duits en Frans. In het besproken jaar heeft hij boeken uit al deze talen gelezen. Groetjes, Erik

      Verwijderen
  3. En nu heb ik het verslag van Joke gelezen en ben toch blij dat ik het nog niet heb aangeschaft :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Koen, zo zie je maar weer dat verschillende mensen boeken heel anders waarderen. Ik vond Weststeijn juist met kennis van zaken schrijven en zeker niet gortdroog zoals Joke schrijft. Een ander boek over het lezen van boeken waar Joke wel erg enthousiast over was (ik geloof zelfs dat het van haar 5 katten kreeg) was het boek van Nick Hornby met persoonlijke impressies over de boeken die hij gelezen had. Dat vond ik juist weer veel minder, ik vond dat Hornby te weinig aandacht had voor de inhoud van de boeken die hij besprak en teveel vertelde over zijn eigen persoonlijke aangelegenheden. Zo zie je maar weer, meningen verschillen, en dat is maar goed ook, anders zou het een saaie boel worden :). Groetjes, Erik

      Verwijderen