zaterdag 3 juni 2017

Dvd: Gerhard Richter painting

Gerhard Richter painting (Duitsland, 2011): 97 min: Regisseur: Corinna Belz

Gerhard Richter - Painting PosterIn de documentaire "Gerhard Richter painting" wordt een van de bekendste schilders van Duitsland (ik had nog nooit van hem gehoord) gevolgd terwijl hij aan het schilderen is en voorbereidingen treft voor het houden van een expositie.

De werkwijze van de nogal zwijgzame Richter is als volgt: hij verft op een leeg doek een aantal kleurvlakken met mooie aansprekende felle kleuren. Vervolgens smeert hij verf op een soort groot lineaal van plexiglas dat net zo groot is als het doek hoog is en gaat hiermee over deze kleurvlakken, waardoor een totaal ander schilderij ontstaat. Daarna gaat Richter met een mes verf afkrabben zodat de onderliggende laag weeer verschijnt. Beide procedures herhaalt hij net zo lang tot een resultaat is bereikt waarmee hij tevreden is.

Dit is een nogal intuïtief proces dat min of meer vergelijkbaar is met de drippaintings van Jackson Pollock. Het is verbazingwekkend dat zulk een primitief procedé in de handen van Richter tot zulke mooie abstracte resultaten leidt.

De documentaire is een genoegen om naar te kijken en geeft een mooi beeld van de werkwijze van Richter en van de manier waarop zijn werken tentoongesteld worden.

 

4 opmerkingen:

  1. Opmerkelijk inderdaad dat dit zo'n belangrijke kunstenaar is en wij alle twee nog nooit van hem gehoord hadden. Misschien dat hij in Nederland niet zo bekend is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Niek, ik ben ook niet zo goed thuis in de hedendaagse kunstwereld, dus helemaal vreemd is het ook weer niet. Ondanks zijn vreemde werkwijze fascineren zijn schilderijen mij. Groetjes, Erik

      Verwijderen
  2. Ik ben er wel benieuwd naar hoewel ik mij eigenlijk geen tijd gun om dvd's te bekijken. Te veel om te lezen nog. Ik heb nog dvd's liggen van Bach's Matthaus van vorig jaar én van dit jaar die ik nog wil bekijken...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Koen, je kunt ook niet alles ;>). Ik vind juist de afwisseling tussen lezen en films kijken (en muziek luisteren natuurlijk) erg fijn. Als ik op een dag zo'n anderhalf uur gelezen heb, dan heb ik het wel weer een beetje gehad voor die dag. Films kijken doe ik ook meestal samen met een vriend, dat is toch een stuk gezelliger en dan zet je hem ook niet zo snel af. Groetjes, Erik

      Verwijderen