dinsdag 14 november 2017

Dvd: City lights

City Lights (Verenigde Staten, 1931): 87 minuten: Regisseur Charles Chaplin

City Lights Poster"City lights" was in mijn herinnering een van mijn top tien films aller tijden. Ik heb hem nu opnieuw bekeken.

Charlie Chaplin maakte "City lights" als een stomme film in 1931 toen alle films al met geluid werden opgenomen. Waarschijnlijk is het de laatste grote stomme film die ooit gemaakt is.

In het begin van de film wordt een enorm standbeeld onthuld. Chaplin doet op het beeld een dutje en schrikt wakker. Hij komt bij een kanaal en redt daar een man van zelfmoord. De man blijkt miljonair te zijn en neemt hem als vriend mee naar huis waar hij een feest geeft. De volgende dag is de man nuchter en moet hij niets meer van Chaplin weten.

Ook ontmoet Chaplin een blind bloemenmeisje op wie hij een oogje heeft. Als hij geld krijgt van de miljonair geeft hij dat aan het meisje zodat ze een operatie kan betalen om weer te kunnen zien. Even verderop zit er een geweldige boksscène in de film, waar Chaplin hoopt om gemakkelijk geld te verdienen.

"City lights" is zonder meer een prachtige film met veel slapstick. Toch staat hij nu niet meer bij mijn top tien films, maar wel bij mijn top 37. Warm aanbevolen voor liefhebbers van een stomme film!

   

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen