dinsdag 7 april 2015

Ook gelezen de afgelopen maanden maar niet afzonderlijk besproken

Ik probeer eigenlijk om over ieder boek dat ik echt de moeite waard vind een stukje te schrijven. Natuurlijk zijn er ook wel eens boeken die ik tussendoor lees en die me niet genoeg konden boeien om er een stukje over te schrijven. Vandaag een overzichtje van wat ik dit jaar tot dusver heb gelezen en  waar ik nog niet over heb geschreven.

Gruwelijk!Maaike Hartjes: van haar heb ik 4 titels gelezen: Hartjes, Gruwelijk, Donker, Maaikes grote dagboekje. Na het lezen van de strips van Barbara Stok was ik benieuwd naar de autobiografische strips van Maaike Hartje. Ze zijn wel aardig om te lezen, maar ik geef duidelijk de voorkeur aan de strips van Barbara Stok.

 



Pramoedya Ananta ToerTeeuw: Boek over Pramoedya Ananta Toer: Interessant, maar het heeft alleen zin om dit boek te lezen als je al aardig wat van Pramoedya Anata Toer hebt gelezen. Toer zelf vind ik een van de grootste schrijvers van de 20e eeuw.

 




Asterix 35. Asterix bij de PictenAsterix bij de Picten: Beter dan de Asterix-albums die Uderzo alleen heeft gemaakt, maar het haalt het toch niet bij de albums van Uderzo en Goscinny. De tekeningen zijn erg mooi, maar de nieuwe Goscinny is nog niet opgestaan.

 





De MuzikantMarjane Satrapi: De muzikant. Mooie graphic novel van detekenares van Persepolis, iets minder indrukwekkend dan deze.

 





In de ban van Stempelstan
Frank van Rijn: In de ban van Stempelstan en Even naar de evenaar: Boeken met de typische Frank van Rijn humor. Het moet je een beetje liggen, maar ik mag het wel.


 






Alles is gekleurd


Joost Zwagerman: Alles is gekleurd.Gelezen naar aanleiding van de bespreking van Koen. Inhoudelijk vond ik het wel interessant, maar ik vind Zwagerman niet zo onderhoudend. Het boek had ook wel wat meer illustraties mogen bevatten van de besproken kunstwerken.

 




Waanzin in de wereldliteratuur - Boekenweek essay 2015Pieter Steinz: Waanzin in de wereldliteratuur. Opsomming van namen, eerdere boeken van Steinz zijn een stuk interessanter.

 





De zomer hou je ook niet tegen
Dimitri Verhulst: De zomer houd je ook niet tegen. Matig verhaal van een schrijver die veel beter kan.

 

3 opmerkingen:

  1. Zijn individuen als Maaike Hartjes en Barbara Stok met elkaar te vergelijken? Alle twee vrouwelijke autobiografische striptekenaars van dezelfde generatie. En wat mij betreft alle twee met geheel hun eigen sterke inbreng. Hun zelfreflectie uit zich bij de een in luchthartige gekkigheid terwijl de ander het meer bedachtzaam brengt, in mijn beleving. Natuurlijk blijft het ook altijd een kwestie van smaak. Maar ik kan alle twee even veel waarderen.

    En fijn te lezen dat jij het boekenweekgeschenk van dit jaar ook niet zo heel sterk vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Niek, zowel Barbara Stok als Maaike Hartjes heb ik met plezier gelezen, maar ik vind de tekeningen bij Barbara Stok net een tikkeltje mooier. Vandaag heb ik het boek van Gerrie Hondius gelezen dat jij laatst besprak. Ook interessant.
      Jammer is dat het schrijven van een boekenweekgeschenk vaak niet echt serieus genomen schijnt te worden. Als je een echt goed geschenk weet te schrijven lijkt me dat een enorme boost voor je carriëre. De enige twee echt goede boekenweekgeschenken die ik ken zijn "Oeroeg" van Hella Haasse uit 1948 en "De Ortolaan" van Maarten 't Hart uit 1984. Groetjes, Erik

      Verwijderen
    2. Hoi Eric, wat leuk dat je Gerrie Hondius gelezen hebt. Ook een dame van dezelfde generatie en weer een heel eigen invalshoek. Er wordt veel moois gemaakt op stripgebied in Nederland wat dit betreft.
      En wat boekenweekgeschenken betreft blijft het altijd wat teleurstellend. Geen idee waarom dat is. Misschien verwachten we er wel te veel van. De boeken die jij noemt waren voor mij boeken voor de boekenlijst op school. Daardoor kreeg het ook al een andere lading.

      Verwijderen