dinsdag 17 november 2015

Proust, Proust en nog eens Proust

Voorlopig ben ik met een Proust leesproject bezig. Op uitnodiging van Hella ben ik samen met een aantal anderen Prousts 7-delige romanreeks "Op zoek naar de verloren tijd" aan het herlezen. Deel 1 in de vertaling van Thérèse Cornips heb ik net uit.

Ik wil nu de 2 andere beschikbare vertalingen van (delen van) deel 1 lezen om te kijken over welke ik het meest te spreken ben. Ook wil ik kijken welke gedeelten zijn gebruikt voor de verstripping van Stephane Heuet en de vertaling daarvan door Jelle Noorman. Verder wil ik natuurlijk doorgaan met deel 2 (dat in mijn herinnering het mooiste deel was) en de delen 3-7.

Ook wil ik wat achtergrondinformatie lezen. De Proustbiografie van William Carter heb ik al gelezen en ga ik niet herlezen. Wel wil ik de korte biografie van Edmund White herlezen en ook wil ik de 3 andere biografieën die ik in de kast heb staan (van respectievelijk Painter, Diesbach en Tadie) lezen.

Ook het luisteren van het hoorcollege over Marcel Proust van Maarten van Buuren staat op het programma. Verder nog het dunne boekje van Alain de Botton over hoe Proust je leven kan veranderen. Het zal duidelijk zijn, zolang ik met Proust bezig ben is er geen tijd voor andere grote leesprojecten. Wel zal ik af en toe wat andere wat lichtere kost tot me nemen voor de afwisseling. Als daar iets leuks tussen zit zal ik het zeker laten weten.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen