dinsdag 4 april 2017

Karl Popper: De open samenleving en haar vijanden

Karl Popper: De open samenleving en haar vijanden (Oostenrijk, 1945): 530 blz: Vertaald door Hessel Daalder & Steven van Luchene (2007): Uitgeverij Lemniscaat: Oorspronkelijk uitgever Routledge & Kegan Paul Ltd.

De open samenleving en haar vijanden / deel I & IIVan "De open samenleving en haar vijanden" heb ik alleen het eerste deel gelezen (tot blz 232), waarin Popper een kritiek geeft op de ideeën van Plato. Van Plato heb ik het verzameld werk in de prachtige vertaling van Hans Warren en Mario Molegraaf. Daarvan heb ik de eerste 9 delen gelezen.

Kort gezegd komt de kritiek van Popper op het volgende neer:
Plato geeft in zijn werk en met name in "De staat" en "De wetten" een soort van blauwdruk van hoe een ideale staat er volgens hem uit dient te zien. In de loop der eeuwen had Plato veel bewonderaars, met name door de toegankelijke manier waarop hij zijn ideeën vorm heeft gegeven. Dat zijn ideale staat een soort voorloper van een totalitaire staat was werd daarbij nauwelijks opgemerkt.
In de tijd dat Popper "De open samenleving en haar vijanden" schreef (1940-1945) vond de Tweede Wereldoorlog, een wereldomvattende strijd tussen democratische en totalitaire staten plaats. Popper vond het van het grootste belang om te wijzen op de vroegste uiting van totalitaire ideeën in deWesterse cultuur en zijn afkeer daarvan uit te spreken.

Ik was de naam Karl Popper al vaak tegengekomen en dat met name een verwijzing naar dit boek, dat een van de meest invloedrijke filosofische boeken uit de 20e eeuw schijnt te zijn. Ik verbaas me daar eerlijk gezegd wel wat over. Van filosofieboeken is bekend dat ze voor de leek nogal moeilijk leesbaar zijn. Dat geldt voor dit boek in extreme mate. Nooit eerder las ik zo'n moeilijk leesbaar boek. Iemand die een college wil geven over onleesbare teksten kan hier tal van voorbeelden vinden.

Ik zeg het niet vaak met zoveel woorden van een boek, maar dit boek kun je beter ongelezen laten. Ga in plaats daarvan een lekker eindje wandelen, klets wat met vrienden of kies voor een wat leesbaarder boek!

   (Voor de leesbaarheid verdient het boek slechts één ster)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen