donderdag 4 augustus 2016

Leonard Freed: Another life

Leonard Freed: Another life (Verenigde Staten, 2004): 453 blz: Uitgever ABP Public Affairs

Leonard Freed"Another life" is een fotoboek van het werk van Leonard Freed dat is uitgegeven ter begeleiding van een tentoonstelling van zijn werk in Heerlen in 2004.

Leonard Freed is een Amerikaanse fotograaf die lid is van het Magnum fotoagentschap. Hij heeft vooral veel vrij werk gemaakt. Hij hield ervan om de waarheid in beeld te brengen en commerciële opdrachtgevers wilden meestal een wat gelikter beeld van de waarheid.

Freed werkt voornamelijk met beschikbaar licht. Alle foto's in dit boek zijn zwart-wit en tonen de mens in zijn omgeving.

De inleiding van het boek geeft inzicht in de werkwijze van Freed.

Verder bestaat het boek uit dubbele pagina's met rechts een foto en links de tekst bij de foto. Helaas voegt de tekst meestal niet veel toe, terwijl belangrijke informatie als plaats waar de foto genomen is en jaartal vaak ontbreekt.

Maar waar je een fotoboek op beoordeelt is natuurlijk de kwaliteit van de foto's. Ik in ieder geval vind de foto's schitterend en het boek als geheel is een van mijn favoriete fotoboeken die ik ooit heb ingezien.

Ik zag het boek liggen in een antiquariaat in Heerlen voor een absurde prijs. Zojuist heb ik het in bezit gekregen via boekwinkeltjes voor een wat redelijkere prijs.

   

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen