zaterdag 18 februari 2017

Elliott Erwitt: Personal best

Elliott Erwitt: Personal best (Verenigde Staten, 2009): 446 blz: Uitgeverij teNeues

Personal BestBij veel fotoboeken vind ik de getoonde foto's wisselend van kwaliteit. Zo ook bij "Personal best" het overzichtsboek dat teNeues heeft uitgegeven van het vrije werk van Magnum-fotograaf Elliott Erwitt.

Alle getoonde foto's zijn zwart-witfoto's uit de periode 1944 tot en met 2005. Erwitt reisde veel. In het boek staan werkelijk prachtige foto's zoals bijvoorbeeld de foto van een man op de fiets met een jongetje met 2 stokbroden op de achtercover van het boek.

Er staan echter ook, in mijn ogen althans, teveel foto's in waarvan ik me afvraag waarom ze de eindselectie gehaald hebben. Nou ja, niet iedereen heeft dezelfde smaak.

Behalve door zijn werk als reclamefotograaf en zijn werk bij Magnum is Erwitt vooral bekend als fotograaf van honden. In dit boek staan ook een aantal van zijn bekendste hondenfoto's.

Het boek is mooi uitgegeven. Het is alleen jammer dat bij veel foto's die over twee pagina's zijn afgedrukt, de stukken van de foto nabij het midden moeilijk te zien zijn omdat het boek (de paperbackuitgave die ik heb) niet echt goed openslaat. Dat had beter gekund.

Ik vind het een mooi boek en ik vermoed dat het boek veel fotografieliefhebbers zal aanspreken.

  

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen