maandag 20 februari 2017

Nan Goldin: Eden and after

Nan Goldin: Eden and after (Verenigde Staten, 2014): 379 blz: Uitgeverij Phaidon

Nan Goldin: Eden and AfterNan Goldin is een Amerikaanse fotografe die bekend is geworden door haar boek "The ballad of sexual dependency" uit de jaren 80. Volgens de critici Parr & Badger is dat een van de meest invloedrijke fotoboeken uit de 20e eeuw.

Ik ken dat boek niet, maar ik heb een later boek van haar bekeken "The devils playground" waar ik niet zo enthousiast over was en dat ik niet heb besproken.

"Eden and after" is een boek vol met foto's van kinderen. Kinderen van vrienden, want Goldin zelf heeft geen kinderen. Het is een prachtig boek met de intimiteit van een familiealbum en de kwaliteit van foto's van een vooraanstaand fotografe.

De kindertijd wordt door veel mensen gezien als een soort paradijselijke tijd waarin alles nog mogelijk is. Opvallend is dat veel kinderen met veel plezier op de foto staan, druk bezig in hun eigen wereld. Ook staan er veel naaktfoto's in. Waarom ook niet eigenlijk?

Ik vind "Eden and after" een prachtig boek. Er staan weinig foto's in die los gezien een grote indruk maken, maar het boek als geheel is van grote klasse!

  

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen