maandag 14 maart 2016

Kooklessen voor een beginner

Zijn ze er nog: mannen van middelbare leeftijd die niet kunnen koken? Mijn vriend Patrick is een van hen. Hij is 45 jaar oud, heeft tot zijn 43e jaar bij zijn moeder in het ouderlijk huis gewoond die altijd voor hem kookte. Twee jaar geleden is zijn moeder overleden en nu woont hij zelfstandig. Een ei bakken kan hij nog net en verder maakt hij kant-en-klare maaltijden klaar of gaat hij naar de afhaalChinees.

Vrienden van hem roepen al lang dat hij moet leren koken, 45 jaar oud en niet kunnen koken, dat moet tegenwoordig toch niet meer kunnen. Patrick heeft sinds een paar weken een invalbaan voor minimaal 6 weken als leraar Engels op een VAVO-lyceum op 2 minuten lopen van mij vandaan in Utrecht Lunetten. Om hem te stimuleren heb ik hem aangeboden om hem wekelijks een kookles te geven om de allereerste beginselen van het koken bij te brengen.

Maandag twee weken geleden zijn we gestart met het bakken van pannenkoeken. Als je weet hoe dik het beslag ongeveer moet zijn en je een beetje oplet tijdens het bakken moet dat een makkie zijn. Zelfs Patrick lukte het om smakelijke pannenkoeken te bakken.

Vorige week heeft Patrick boerenkoolstamppot gemaakt met rookworst.

Vandaag pasta met een saus van prei, tonijn, kruidenkaas en pijnboompitten (recept volgt nog). Een gezamenlijke vriend heeft meegegeten en het resultaat was wederom prima.

Ik heb er alle vertrouwen in dat Patrick een goede maaltijd kan bereiden als ik hem aanwijzingen geef. Helaas hebben we maar een paar weken de tijd totdat zijn invalbaan is afgelopen. Ik hoop dat hij voortaan af en toe gaat koken, als het niet voor hemzelf is, dan toch als hij vrienden op bezoek krijgt. Ik ben benieuwd!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen