maandag 31 oktober 2016

Benito Pérez Galdós: Marianela

Benito Pérez Galdós: Marianela (Spanje, 1878): 220 blz: Vertaald door Elly Bovée (1998): Uitgeverij Menken Kasander & Wigman

MarianelaZo nu en dan lees ik een boek dat hoewel aardig geschreven op zich toch niet zo veel voorstelt. Een van die boeken is "Marianela". Nu moet ik zeggen dat ik dit boek nooit gekocht of gelezen had als ik niet eerst het prachtige "Fortunata en Jacinta" van dezelfde schrijver had gelezen dat hoog op mijn lijst van favoriete romans staat.

Marianela is een arm meisje dat niet erg knap is en door iedereen zo'n beetje verwaarloosd wordt. Iedereen behalve de knappe blinde jongen Pablo die haar als begeleider heeft. De taak van Marianela in haar leven is de ogen van Pablo te zijn.

Omdat Marianela erg lief en zorgzaam is tegen hem is, is Pablo ervan overtuigd dat zij de knapste vrouw ter wereld is. Pablo heeft ondanks zijn blindheid nogal duidelijke overtuigingen over het een en ander, niet altijd in overeenstemming met de werkelijkheid. Op een goede (of moet ik juist zeggen kwade) dag komt er een arts in het dorp die beweert dat het misschien mogelijk is om Pablo weer te laten zien.

Een operatie wordt uitgevoerd die succesvol verloopt en Pablo kan weer zien. De eerste die hij ziet is zijn nichtje, waar hij voorheen niet zo veel belangstelling voor had, maar die blijkt een ware schoonheid. Marianela is ondertussen gevlucht, maar als zij weer terug bij Pablo komt en door hem gezien wordt schrikt hij van haar lelijkheid. Marianela heeft nu niets meer om voor te leven en sterft.

"Marianela" is een nogal sentimentele roman, die door andere lezers met een gerust hart kan worden overgeslagen zonder meteen een meesterwerk te missen.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen