dinsdag 29 november 2016

Barbara Stok: Toch een geluk

Barbara Stok: Toch een geluk (Nederland, 2016): 160 blz: Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar

Toch een geluk"Toch een geluk" is het nieuwste autobiografische stripverhaal van de Groningse striptekenares Barbara Stok. In dit boek schrijft ze over de grote en kleine dingen die ze in haar leven meemaakt. Er zijn de grote dingen zoals haar werk aan de biografie van Vincent van Gogh, maar er zijn natuurlijk ook de talloze kleine dingen, zoals:

- Een televisieopname.
- Dat ze een ladder koopt voor de verjaardag van haar zusje, maar dat die niet in de auto past en ze de voorruit molt.
- Dat ze een drol opruimt die haar hond Wisky heeft gelegd.
- Dat ze een vriendelijke wetenschapper ontmoet die de volgende ochtend bij de balie van de NS uit zijn dak gaat.
- Een zeiltochtje op het IJsselmeer.
- Een slak in de basilicum.
- Dat ze bij een bushalte in de regen staat te wachten en schrijft: "Soms kun je beter juist niet in het hier en nu zijn."
- Een mol die ze helpt oversteken op de afrit van de A7.
- Dat ze verslag maakt in stripvorm van een stripfestival in Lucca.

Het klinkt allemaal niet zo bijzonder, maar dat is het intussen wel. Barbara Stok tekent de alledaagse gebeurtenissen in haar leven zo dat iedereen zich in haar tekeningen kan herkennen. De tekeningen zijn ook erg mooi, op het oog simpel met een strakke lijnvoering en erg mooi ingekleurd. Ik hoop dat er nog veel albums van haar hand volgen.

 

4 opmerkingen:

  1. Hear, Hear.
    Ik heb deze nog niet gelezen maar wel al in de kast klaar staan. Je hebt me weer geënthousiasmeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Niek, ik denk dat ik dit toch wel haar sterkste album vind tot dusver. Warm aanbevolen! Groetjes, Erik

      Verwijderen
    2. Je maakt het nog aantrekkelijker dan ik het al vond. Leuk, leuk, leuk. Dank ook.

      Verwijderen
    3. Hoi Niek, Barbara Stok is voor mij intussen uitgegroeid tot een van de weinige schrijvers waarvan ik benieuwd ben naar ieder nieuw boek dat er van haar verschijnt. Groetjes, Erik

      Verwijderen