woensdag 22 maart 2017

Giacomo Casanova: Mijn avonturen met non M.M.

Giacomo Casanova: Mijn avonturen met non M.M. (Italië, ongeveer 1790): 48 blz: Vertaald door Theo Kars (1993): Uitgeverij van Oorschot: Oorspronkelijk uitgever Athenaeum-Polak & van Gennep

Mijn avonturen met non M.M. (set 10 ex)Over de memoires van Casanova heb ik al eerder geschreven. Het is een van mijn absoluut favoriete series boeken.

In de jaren 90 zijn de complete memoires van Casanova vertaald door Theo Kars voor uitgeverij Athenaeum-Polak & van Gennep. Er bestaat zowel een hardcover editie met stofomslag als een paperbackeditie. Beiden zijn al jaren uitverkocht en alleen met enige moeite antiquarisch te vinden.

Voor liefhebbers van het werk van Casanova is er goed nieuws: de complete memoires worden opnieuw uitgegeven in een 3-delige set hardcovers in dundruk met 200 kleurenillustraties van de mij onbekende Auguste Leroux.

Als soort van amuse heeft van Oorschot dit kleine boekje uitgegeven met het liefdesavontuur van Casanova met de non M.M. Het is te koop in de boekwinkel voor de vriendelijke prijs van 3,50 euro.

Casanova heeft in de eerste plaats naam gemaakt door zijn talloze liefdesavonturen en de prachtige manier waarop hij die beschrijft. Dit langere fragment van iets meer dan 40 bladzijden is bijzonder goed gekozen. Het is bijna onmogelijk om niet onder de indruk te zijn van hoe Casanova de geschiedenis aanpakt. Er staan net als altijd bij Casanova weer een aantal mooi citeerbare zinnen in dit boekje, maar daarvoor moet je het boekje toch echt zelf even lezen.

Als het bij de andere lezers net zo gaat als bij mij dan is dit boekje zeer leeslustopwekkend. Ik kan je verzekeren dat de memoires van Casanova voor vele uren leesgenot zorgen.

Lees dit boekje voor een eerste indruk!

  

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen