zondag 26 maart 2017

Pieter Steinz: Gids voor de wereldliteratuur

Pieter & Jet Steinz: Gids voor de wereldliteratuur (Nederland, 2015): 560 blz: Uitgeverij Nieuw Amsterdam

Steinz"Gids voor de wereldliteratuur" is een samenvoeging, volledige bewerking en actualisering van 2 eerdere boeken van Pieter Steinz: "Lezen &cetera" uit 2003 en "Lezen op locatie" uit 2004.

Pieter Steinz was jarenlang chef redacteur van de boekenbijlage van het NRC-Handelsblad. Eerder las ik van hem het aangrijpende "Lezen met ALS", over zijn laatste levensjaren waarin hij leed aan de ziekte ALS. Pieter Steinz is vorig jaar overleden.

"Gids van de wereldliteratuur" is encyclopedisch van opzet. Centraal staan de 416 lemma's van schrijvers, waarbij 104 meesterwerken wat nader belicht worden. Verder staan er in het boek 52 landkaarten van landen, continenten, steden en gebieden en 52 boekwebben waarin invloeden op een bepaald boek besproken worden, andere boeken van dezelfde schrijver en suggesties van wat te lezen na het besproken boek.

De lemma's van de schrijvers zijn erg kort, zodat het onmogelijk is om aan de hand van de teksten een beeld te vormen van de leeswaarde van de betreffende boeken. Verder worden alle mogelijkheden aangegrepen om nog meer boektitels te geven, waarbij de boeken steeds in een zin gekarakteriseerd worden.

Ik denk dat in dit uitputtende boek meer dan 3000 titels gegeven worden, veel meer dan de doorsneelezer ooit zal lezen.

Wat is nu het nut van dit boek? Ik denk dat de praktische waarde van het boek groter wordt naarmate je meer gelezen hebt. Zelf heb ik zo'n 2700 boeken gelezen, dus veel genoemde titels ken ik wel. Toch denk ik dat voor de meeste mensen dit een boek voor de boekenkast is, dat hoogstens een enkele maal zal worden opengeslagen om iets op te zoeken.

  

2 opmerkingen:

  1. Ik heb de oude uitgave, vond het vooral leuk vanwege de verschillende verbanden die er tussen boeken en stromingen gelegd worden. Maar alles lezen? Onmogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Hella, de oude uitgave heb ik ook. Leuk dat in de nieuwe uitgave de kaarten zijn toegevoegd. Ook heeft Steinz in de tussenliggende jaren flink doorgelezen. Verder is door Steinz het doorverwijzen naar nieuwe titels tot een kunst verheven. Groetjes, Erik

      Verwijderen