vrijdag 17 maart 2017

Favoriet jeugdboek, schrijver, personage, roman

Mijn favoriete jeugdboek is "De kleine Nicolaas" van René Goscinny (ook de schrijver van Asterix) en de tekenaar Jean-Jacques Sempé. Het boek gaat over een jongetje van een jaar of 8 dat op de lagere school zit en allerlei kattekwaad uithaalt met zijn vriendjes.

Favoriete schrijver is Anton Tsjechov die in zijn korte verhalen een hele wereld weet te verbeelden. Ik ben net begonnen met het herlezen van alle verhalen van Tsjechov in de nieuwe vertaling van Tom Eekman, Aai Prins en Anne Stoffel in de serie "Russische bibliotheek" van uitgeverij van Oorschot. Waarschijnlijk komt binnenkort op mijn blog meer over deze fantastische schrijver.

Bij mijn favoriete romanpersonage smokkel ik een beetje, ik kies voor de persoon van de schrijver Giacomo Casanova zoals die naar voren komt in zijn 12-delige memoires "De geschiedenis van mijn leven". Casanova heeft in zijn leven een jaloersmakende hoeveelheid avonturen en avontuurtjes meegemaakt en daar op latere leeftijd prachtig over geschreven. Van deel 1: "De school van het leven" heb ik op mijn blog een aantal citaten gegeven. Ook de Nederlandse vertaler van Casanova: Theo Kars kon er wat van.

Favoriete boek van mij is "Oorlog en vrede" van Leo Tolstoj. In 2015 is er een prachtige nieuwe verfilming van het boek verschenen bij de BBC.


3 opmerkingen:

  1. Hoi Erik, je vroeg om mijn e-mailadres voor een blogbijeenkomst. Hartstikke leuk idee. Maar nu ben ik niet zo happig om die zo op het net te gooien. Heb me wel aangemeld om een mail te krijgen als je hier iets nieuws plaatst. Kun je dat emailadres zien of mij jouw e-mailadres geven zodat ik daar naar kan mailen? Altijd lastig dit. ;-)
    groet
    Niek

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Niek, begrijpelijk. Mijn e-mailadres is: erikscheffers@hotmail.com. Als je een mailtje naar mij toe stuurt, dan zal ik jou de uitnodiging toesturen. Groetjes, Erik

      Verwijderen