zondag 21 februari 2016

Cd van de week: Giacomo Puccini: Tosca



Een opera is letterlijk een verhaal op muziek. Meestal wordt een opera uitgevoerd als een soort toneelstuk waarbij nogal veel gezongen wordt. Behalve het toneelspel (in mijn ogen het minst belangrijke deel van de opera) zijn het orkest, de solisten en het koor van belang.
Tosca van Puccini is een van mijn favoriete opera's en dit is een van de uitvoeringen die ik heb, met Maria Callas. Ik heb het geluk gehad ooit een liveuitvoering bij te wonen in de Stopera.

 

4 opmerkingen:

  1. Prachtige opera, waarbij de EMI-opname uit 1953 mijn favoriet is, met Callas, Di Stefano en Gobbi, onder dirigent Victor de Sabata. Hele intense Callas, met name in de scene waarin ze Scarpia vermoordt. Di Stefano als Cavaradossi en Gobbi als een weergaloze Scarpia maken het helemaal af.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Koen, de opname die jij noemt is ook mijn favoriet, de afgelopen week heb ik hem een paar keer beluisterd. Iedereen die fan van opera is zal wel van Tosca houden. Groetjes, Erik

      Verwijderen
  2. Opera blijft een bijzondere kunstvorm, wat mij betreft. Ik ken er niet veel maar die ik ken zijn allemaal de moeite waard. Dit klinkt ook niet slecht. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Niek, ik ben wat opera betreft vooral een fan van het oudere werk, zeg maar tot 1920. Van de nieuwere opera's vind ik vooral "Peter Grimes" van Benjamin Britten en "Tea" van Tan Dun (een Chinees) een genot om naar te luisteren. Groetjes, Erik

      Verwijderen