vrijdag 9 december 2016

In memorian: Peter van Straaten



Als je mij vraagt wie mijn favoriete hedendaagse kunstenaar is, dan kom ik al gauw uit bij Peter van Straaten. Tot nog toe heb ik maar een keer geblogd over een boek van hem: "De jongen en zijn boom", maar aangezien ik meer dan 30 boeken van hem thuis heb staan zal daar nog wel verandering in komen.

Peter van Straaten werkte met Oost-Indische inkt en maakte prachtige pentekeningen, waarbij hij de schaduwpartijen lichtjes arceerde. Voor het parool heeft hij 40 jaar lang iedere dag een tekening gemaakt.

Kenmerk van Peter van Straaten is ook dat hij zijn tekeningen altijd van een typisch onderschrift voorziet. Ik herinner me een tekening van hem waar een voetbalkeeper treurend voor zijn doel staat, met als onderschrift: "10-0, als jij ze allemaal gehouden had, dan hadden we gelijkgespeeld".

De tekeningen van Peter van Straaten bevatten altijd de nodige humor. Peter van Straaten hield ervan om mensen te observeren en schetste hun eigenaardigheden genadeloos. Alle albums van Peter van Straaten zijn de moeite waard om hun tekeningen, maar er is er eentje die ik nog speciaal wil vermelden.

Dat is natuurlijk "Aanstoot" een album met licht erotische tekeningen waarbij koppels in allerlei standjes worden gadegeslagen door toevallige omstanders. Erg humoristisch. Mij lijkt het ook erg leuk om uitgaande van de tekeningen in dit album foto's te maken van de betreffende situaties.

Een leuke anekdote: een vriend van mij (destijds was hij bijna 80) kwam bij een overzichtstentoonstelling van het werk van Peter van Straaten in Bergen op Zoom samen met zijn vriendin. De erotische tekeningen hingen in een achteraf zaaaltje waar bijna iedereen zich voor schaamde om er naar te kijken. Mijn vriend en zijn vriendin hadden het rijk vrijwel alleen.

Jammer dat Peter van Straaten niet meer onder ons is!
De foto aan de bovenkant van het artikel is gekopieerd uit de Volkskrant van vandaag.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen