zondag 18 december 2016

Mijn favoriete films: een lijstje van de meest interessante films en televisieseries die ik gezien heb sinds het begin van mijn blog

Hieronder een lijstje van de films die ik de afgelopen 2½ jaar met 5 sterren heb gewaardeerd, met de meest favoriete bovenaan.

Heimat (bestaande uit Heimat 1, Heimat 2, Heimat 3, Heimat 4, Die andere Heimat) (Duitsland, 1984-2013): ongeveer 62 uur: Kleur en zwartwit: Regisseur: Edgar Reitz
Heimat is ongetwijfeld de meest indrukwekkende serie films die ik ooit gezien heb. De films vertellen het verhaal van de familie Simon in het fictieve dorpje Shabbach in de Hunsruck. Het is een geweldig familieverhaal tegen de achtergrond van de Duitse geschiedenis.

The life collection (bestaande uit Life on Earth, The living planet, The trials of life, Life in the freezer, The private life of plants, The life of birds, The life of mammals, The life in the undergrowth) (Groot Brittannië, 1978-2005): 0ngeveer 60 uur: Geregisseerd en ingesproken door David Attenborough
The life collection bestaat uit een geweldige serie natuurdocumentaires met spectaculaire beelden en deskundig commentaar van Attenborough.

The General (Verenigde Staten, 1926): 78 minuten: Zwartwit: Regisseur Buster Keaton
The general speelt zich af tijdens de burgeroorlog in de Verenigde Staten en is wat mij betreft de beste stomme film die ik ken en een van de beste films ooit.

La vie d'Adèle (Franrijk, 2013): 3 uur: Regisseur Abdellatif Kechiche
Film over een opgroeiende jonge vrouw in een Franse stad en haar eerste liefde. Prachtige coming of agefilm.

La graine et le mulet (Frankrijk, 2007): 148 minuten: Regisseur Abdellatif Kechiche
Prachtige film over een Algerijnse man die op een scheepswerf in Marseille werkt, ontslagen wordt en als droom heeft om een vis en couscous-restaurant te beginnen. De film geeft een prachtig inkijkje in de Algerijnse cultuur.

Biutiful (Mexico, 2010): 142 minuten: Regisseur Alejandro Gonzalez Inarittu
Rauw realistisch drama over een doodzieke man dat zich afspeelt in Barcelona.

Breaking the waves (Denemarken, 1996): 152 minuten: Regisseur Lars van Trier
Liefdesdrama over de Schotse Bess, afkomstig uit een streng religieus dorp die trouwt met Jan, arbeider op een boorplatform.

Shoah (Frankrijk, 1985): 9 uur: Regisseur Claude Lanzmann
Indrukwekkend verslag van de Holocaust aan de hand van interviews met overlevenden: joden, omstanders en Nazi's. Deze documentaire zou iedereen gezien moeten hebben.

War and peace (Groot Brittannië, 2016): 6 uur: Regisseur Tom Harper
Prachtige eigentijdse verfilming van het boek van Tolstoj, mooi om te zien en geweldig geacteerd.

Raise the red lantern (China, 1991): 124 minuten: Regisseur Zhang Yimou
Film over een vrouw die als concubine wordt uitgehuwd aan een rijk man. Geeft een fascinerend inzicht in de oude Chinese maatschappij.

Boyhood (Verenigde Staten, 2014): 158 minuten: Regisseur Richard Linklater
Een jongen wordt 12 jaar lang gevolgd voor een film over zijn leven van zij 6e tot en met zijn 18e jaar.

Paul dans sa vie (Frankrijk, 2005): 103 minuten: Regisseur Rémi Mauger
Indrukwekkende documentaire over een boer in Normandië die gedurende vier seizoenen wordt gevolgd.

The bridges of Madison County (Verenigde Staten, 1995): 128 minuten: Regisseur Clint Eastwood
Liefdesgeschiedenis tussen een rondtrekkende fotograaf (Eastwood) en een huisvrouw (Meryl Streep).

Wallace en Gromit and a matter of loaf and death (Verenigde Staten, 2008): 30 minuten: Regisseur Nick Park
Iedereens favoriete kleianimatie over een uitvinder en zijn hond die ditmaal belanden bij een moordmysterie.

The Yusuftrilogie (bestaande uit Egg, Milk en Honey) (Turkije, 2007-2010): 5 uur: Regisseur Semih Kaplanoglu
Levensverhaal van een Turkse dichter die opgroeit in een klein dorpje. Het is een film vrijwel zonder dialogen en zonder muziek die zeer goed weergeeft hoe het is om in een klein dorpje op te groeien.

Être et avoir (Frankrijk, 2003): 101 minuten: Regisseur Nicolas Philibert
Documentaire over een klein dorpsschooltje op het Franse platteland.

Into the wild (Verenigde Staten, 2007): 140 minuten: Regisseur Sean Penn
Verhaal over een jongen die afgestudeerd is aan de universiteit en besluit om een grote trektocht te maken

The salt of the Earth (Duitsland, 2014): 104 minuten: Regisseur Wim Wenders
Portret van het leven en werk van de Braziliaanse fotograaf Sebastiao Salgado.

The graduate (Verenigde Staten, 1967): 101 minuten: Regisseur Mike Nichols 
Romantische komedie over een jongeman die een relatie krijgt met zijn oudere buurvrouw en vervolgens verliefd wordt op haar dochter. Met prachtige muziek van Simon and Garfunkel.

Shackleton (Groot Brittannië, 2002): 204 minuten: Regisseur Charles Sturridge
Film over de legendarische reis van Shackleton van 1914-1917 met als doel om Antarctica over te steken.

Overigens vind ik alle dvd's die ik op mijn blog heb besproken de moeite van het kijken waard!


5 opmerkingen:

  1. Hé Erik, zag je reactie op mijn blog op de film Melancholia. Wat is het toch bijzonder hoe verschillend mensen op films reageren. Ik was er werkelijk van overtuigd dat je het geweldig zou vinden. Een film die depressie uitdrukt op een manier waar niemand onderuit kan. Zo heb ik het ervaren. Maar ik begrijp dat jij dat niet zo hebt gezien. Jammer. Wie weet dat bij een andere tip het wel weer goed valt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Niek, de uitbeelding van depressie is inderdaad geslaagd. Maar daar word ik niet perse vrolijk van. Ik ben overigens bezig met het herlezen van "Meneer Beerta". Ik vind het ongelofelijk hoe Voskuil zo onderhoudend kan schrijven over zulke saaie mensen en hun saaie conversaties. Smullen weer! Groetjes, Erik

      Verwijderen
    2. Hoi Erik, zo treffend heb ik depressie nog niet eerder zien uitdrukken en dat maakte mij wel blij. Mensen die geen idee hebben wat het is, zouden met deze film een beetje een idee kunnen krijgen en wie weet dat er dan wat meer begrip in de wereld komt wat dit betreft.
      En wat leuk dat je weer aan het Bureau begonnen bent. Ja, waanzinnig hoe boeiend saaie mensen beschreven kunnen worden. Mooie dagen met die mensen.
      Doei
      Niek

      Verwijderen
  2. La graine et le mulet vind ik ook heel mooi en naar The Salt of the Earth ben ik nog heel benieuwd.

    ps: mbt je url vraag, dat is de websitenaam ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi, alle films op deze lijst kan ik van harte aanbevelen. Het is mijn bedoeling om komend jaar veel van mijn oude favorieten nog eens te gaan bekijken. Ik weet nog niet zeker of ik daar nog over ga bloggen, dat zie ik nog wel, ik denk dat ik binnenkort een lange blogpauze inlas. Groetjes, Erik

      Verwijderen