woensdag 20 september 2017

Brigitte Lardinois (red): Magnum Magnum

Brigitte Lardinois (red): Magnum Magnum (Groot Britannië, 2007): 565 blz: Vertaald door Fred Hendriks (2007): Uitgeverij Lannoo: Oorspronkelijk uitgever Thames & Hudson

Magnum Magnum by Brigitte Lardinois"Magnum magnum" is een monumentale uitgave over het fotoagentschap Magnum op groot formaat en zeer zwaar. Het is in alle opzichten een prachtig boek.

Het concept van het boek is vrij simpel: iedere Magnumfotograaf die niet vrijwillig is opgestapt (oa Sebastiao Salgado en James Nachtwey) wordt vertegenwoordigd met 6 foto's die door een andere Magnumfotograaf zijn uitgekozen. In totaal staan er 413 foto's van 69 fotografen in het boek.

Steeds worden twee fotografen aan elkaar gekoppeld, waarbij ze elkaars werk bespreken. Behalve de 6 foto's heeft iedere fotograaf twee bladzijden tekst toegewezen gekregen, een bladzijde met een algemeen overzicht van zijn of haar carrière en een bladzijde waarin de fotograaf die het werk uitzoekt zijn of haar keuze toelicht.

Je hoort mij vaak klagen over de kwaliteit van de teksten bij kunst- en fotoboeken. Hier zijn de teksten voorbeeldig, inzichtgevend en to the point, zoals het hoort. Wat ook prettig is dat er veel zorg aan de vertaling is besteed, ik heb weinig taal- of stijlfouten kunnen ontdekken.

De foto's die uitgekozen zijn worden op groot formaat afgedrukt en zijn bijna zonder uitzondering de moeite waard. Van sommige fotografen waarvan ik het werk goed ken (zoals Steve McCurry, Henri Cartier-Bresson, Carl de Keyzer) vind ik niet hun mooiste foto's opgenomen, maar wel mooie foto's.

Andere fotografen zijn een ontdekking voor mij. Er zijn vele fotografen in dit boek opgenomen wiens werk ik beter wil leren kennen. Kortom, een sieraad voor mijn boekenkast en een van de mooiste boeken die ik ooit in handen had!

   

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen