vrijdag 22 september 2017

Helmut Friedel & Annegret Hoberg (red): Kandinsky

Helmut Friedel & Annegret Hoberg (red): Kandinsky (Duitsland, 2008): 312 blz: Uitgeverij Prestel

Kandinsky"Kandinsky" van uitgeverij Prestel is een zeer fraai, op groot formaat uitgegeven boek, waarin een overzicht wordt gegeven van het leven en het werk van de Russische kunstenaar Vasily Kandinsky.

Een zeer kort overzicht van het leven van Kandinsky:
- Kandinsky is geboren op 4 december 1866
- Vanaf 1896 tot 1915 verbleef Kandinsky in Munchen
- Tussen 1915 en 1921 verbleef hij in Moskou
- Van 1922 tot 1933 was hij als leraar aan het Bauhaus verbonden, eerst in Berlijn later in Dessau
- Vanaf 1933 tot aan zijn dood in 1944 woonde Kandinsky in Parijs

De teksten, hoe inzichtgevend ook, zijn natuurlijk niet de reden waarom je een kunstboek als dit koopt. De teksten geven inzicht in het leven van Kandinsky, maar geven weinig inzicht in zijn werk en werkwijze. Ik heb ze toch allemaal gelezen. Er zit een foutje in mijn exemplaar. De teksten zijn in het Engels, maar plotseling zijn een aantal bladzijden in het Duits. Het is voor mij niet zo erg, ik kan ook prima Duits lezen, maar vreemd is het natuurlijk wel.

Dit boek koop je voor de afbeeldingen, vaak paginagroot, soms zelfs over twee bladzijden en van een aantal schilderijen worden details getoond. Als je van het werk van deze abstracte schilder houdt (en dat doe ik in hoge mate) dan is het een genot voor het oog. Voor afbeeldingen van zijn werk, kijk even op Google.

Ik vind het in ieder geval een van de mooiste kunstboeken die ik heb. Ik zag laatst in de winkel dat er ook een kleinere versie van dit boek is verschenen.

  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten