dinsdag 29 juli 2014

J.J. Voskuil: De buurman


De buurmanIn "De buurman" van J.J. Voskuil krijgen Maarten Koning en zijn vrouw Nicolien (bekend uit de meesterlijke romans "Bij nader inzien *****" en "Het bureau *****") een nieuwe buurman, Petrus Stallinga.

In eerste instantie is Petrus erg schuw, maar later blijkt hij een vriend te hebben: Peer. Nicolien maakt kennis met de nieuwe buren, die homofiel en dus underdog zijn en is daar dus enthousiast over, zoals ze altijd enthousiast is over mensen die het moeilijk hebben.
Maarten deelt die mening niet.

Er worden heel wat bezoekjes over en weer gepleegd. Centraal in het boek staan de talloze ruzies tussen Maarten en Nicolien, meestal met de betrekkingen tot hun buren als inzet.

Ik heb slechts tot blz 82 van dit boek gelezen, maar dat is genoeg om te weten dat dit beslist geen meesterwerk is in de orde van de 2 eerder genoemde romans.

Het boek lijkt eerder geschreven te zijn om een aantal ergernissen van zich af te schrijven dan om zijn lezerspubliek te vermaken. Kortom, een roman die je niet hoeft te lezen wat mij betreft. 

 
   

2 opmerkingen:

  1. Ha Erik. Hopelijk heb je het boek inmiddels toch maar uitgelezen en misschien je mening bijgesteld. Een kwart van een boek lezen is toch een mager uitgangspunt voor een recensie. Misschien was je een beetje teleurgesteld na te hoge verwachtingen na Het Bureau? Ik vind De Buurman een prachtige aanvulling op dit mmesterwerk, heb er zelf erg van genoten en ook veel (hardop) gelachen tijdens het lezen. Ergernissen van anderen kunnen juist enorm vermakelijk zijn (en herkenbaar).
    Groet,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wim, ik ben met je eens dat een kwart van een boek lezen een beetje een mager uitgangspunt voor een recensie is. Toch vind ik dit boek beduidend minder dan "Bij nader inzien" en "Het bureau" en ik had inderdaad misschien te hoge verwachtingen. Voskuil is voor mij wel de beste romanschrijver die Nederland had en er valt altijd veel te lachen bij zijn beschrijvingen. Groet, Erik

      Verwijderen