zaterdag 7 februari 2015

12 boeken die ik dit jaar wil herlezen

Zo aan het begin van het jaar is het een tijd van goede voornemens. Er zijn 12 geweldige boeken die ik dit jaar wil herlezen, speciaal om er over te kunnen bloggen:
- Victor Klemperer: Tot het bittere einde: Heb ik al uit, bespreking volgt
- Pramoedya Ananta Toer: De Buru-tetralogie: ik ben bezig in het 4e en laatste deel
- Celine: Reis naar het einde van de nacht
- Vikram Seth: De geschikte jongen
- Cervantes: Don Quichot
- Nagieb Mahfoez: Caïro-trilogie
- Gabriel Garcia Marquez: Liefde in tijden van cholera
- Euclides da Cunha: De binnenlanden
- Guiseppe Tomasi di Lampedusa: De tijgerkat
- Michel de Montaigne: De essays
- Varlam Sjalamov: Berichten uit Kolyma
- Hans Christiaan Andersen: Sprookjes, van Andersen heb ik slechts een deel van zijn sprookjes gelezen. Nu wil ik de complete nieuwe vetaling zoals uitgegeven in de Perpetua-reeks lezen.
Voor al deze 12 titels geldt dat het topboeken zijn en de meeste ervan tellen flink wat bladzijden, dus ik kan vooruit. De rest van het jaar zal ik waarschijnlijk kiezen voor wat makkelijk te lezen boeken. Ik ben benieuwd of het er van komt. Ik houd jullie op de hoogte!

4 opmerkingen:

  1. Mooie en interessante uitdaging. Ook heel gevarieerd. Dit gaat een prachtleesjaar voor je worden. Ik kijk uit naar je ervaringen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Niek, het is mijn bedoeling om in de komende jaren een aantal van mijn pesoonlijke favorieten te herlezen, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel gevarieerde lijst, ik ben benieuwd naar je besprekingen van deze boeken!

    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Bettina, wat voor mijzelf vooral leuk is dat ik de boeken al ken en weet dat ze zeer onderhoudend zijn, Erik

    BeantwoordenVerwijderen