zaterdag 14 februari 2015

Robert Frank: The Americans


"The Americans" van Robert Frank is waarschijnlijk het beroemdste fotoboek dat ooit is verschenen. Ik had er veel over gehoord maar het nog nooit in handen gehad.

In 1955 en 1956 maakte Frank een rondreis door de Verenigde Staten waarna hij een aantal foto's van die reis in dit boek publiceerde. Gezien alle ophef over dit boek valt het me zwaar tegen. De foto's zijn altijd van alledaagse mensen, dingen of situaties. De meeste foto's lijken terloops gemaakt te zijn en ik vind ze visueel ook niet zo interessant. Mij blijven ze niet in het geheugen hangen. 
Geef mij maar de boeken van Steve McCurry, Henri Cartier-Bresson, Carl de Keyzer of onze eigen Ed van der Elsken. De inleiding van Jack Kerouac is ook niet veelzeggend. 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen