dinsdag 5 januari 2016

Bill Clinton: Mijn leven



Mijn leven / Bill Clinton"Mijn leven" is een bijna 1100 bladzijden tellende autobiografie die de oud president heeft geschreven met daarin zijn levensverhaal vanaf zijn vroegste jeugd tot aan ongeveer 2000. Naar verluidt zat Clinton in de schulden toen hij president af was en beschouwde hij het schrijven van zijn autobiografie als een zeer welkome aanvulling op zijn inkomsten. Boeken geschreven door bekende wereldleiders worden immers verslonden door het publiek zal hij gedacht hebben. Of dat terecht is is maar de vraag.

Clinton is geboren op 19 augustus 1946. Zijn vader was toen al door een autoongeluk omgekomen. Zijn moeder hertrouwde later met Roger Clinton, waarna ze nog een zoon kregen: Roger Clinton junior. Roger Clinton senior dronk veel en was vaak aggressief zodat Bill regelmatig zijn moeder moest beschermen.
De jeugd van Bill was niet zo bijzonder, al wist hij op zijn 16e al dat hij de politiek in wilde. Bill was makkelijk in de omgang, maakte snel vrienden en hoopte voor minder bedeelden wat te kunnen doen. Later studeerde Bill en kreeg een beurs voor Oxford. Na terugkomst uit Oxford voelde hij zich rijp voor de politiek en stelde hij zich kandidaat voor het gouvernschap van Arkansas. Hij won en was van 1979-1981 en van 1983-1992  gouverneur van Arkansas . In 1992 deed hij mee met de presidentsverkiezingen die hij tot veler verrassing won. 

Daar ben ik ongeveer gebleven met het boek, op blz 610 ben ik gestopt met lezen.
In het boek noemt Clinton ongelooflijk veel namen, vaak met de toevoeging dat hij ze later in het Witte huis in dienst heeft genomen, of de leeftijd waarop ze zijn gestorven en waaraan. Over de echt controversiële periodes in zijn leven (vermeende huwelijksontrouw, het niet vervullen van zijn dienstplicht, het gebruik van marihuana in Oxford) zegt hij niet veel en is hij vaag. 

Al met al is het een erg taai boek, veel te lang, en zou je er beter aan doen om een (korte) biografie over Clinton te lezen in plaats van dit monster.  

 

2 opmerkingen:

  1. Hahaha dit monster heb ik ook in de kast staan en ik lees het zeker een keer uit wegens belangstelling en talent om zulke boeken te lezen. Je leest vanzelf een keer wat ik er van vond :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Koen, ik ben benieuwd wat een kritische lezer als jij van dit boek vindt. Ik vind dat ik aardig mijn best heb gedaan door tot blz 610 door te lezen. Verspilling van tijd wat mij betreft. Groet, Erik

    BeantwoordenVerwijderen