dinsdag 19 januari 2016

Hans van Blommenstein & Bart Nieuwenhuijs: Fotofolio

 Hans van Blommenstein & Bart Nieuwenhuijs: Fotofolio: Nederlandse tijdschrift fotografie (Nederland, 2013): 5 delen: Uitgeverij Lecturis

Fotofolio

Volgens Frits van Gierstberg in zijn inleiding bij de 5 delen van Fotofolio lag het hoogtepunt van de Nederlandse tijdschriftfotografie in de jaren 60 tot en met 90. In die jaren waren er nog nauwelijks foto-musea, -galerijen, -festivals en -beurzen. Fotografen werden vooral bekend door hun publicaties in tijdschriften: met name de Avenue maar ook andere tijdschriften als Nieuwe Revu, Viva en Elegance. Voor Fotofolio werd een representatieve keus gemaakt van het werk van 5 bekende fotografen. Alhoewel bekend? Ik moet toegeven dat ik voordat ik deze boeken onder ogen kwam nog nooit van deze fotografen had gehoord.

Deel 1: C. Barton van Flymen, Zuid-Afrikaan van afkomst was vooral sportfotograaf en daarnaast nieuws- en reportagefotograaf. Ook maakte hij foto's van muzikanten en portretten.

Deel 2: Bart van Leeuwen was vooral een modefotograaf die ook af en toe portretten maakte.

Deel 3: Boudewijn Neuteboom was mode-, beauty- en culinair fotograaf.

Deel 4: Bart Nieuwehuijs  was in de eerste plaats culinair fotograaf en verder maakte hij ook modereportages, portretten en reisreportages.

Deel 5: Peter van der Velde was een reportagefotograaf die in opdracht van allerlei bladen de wereld rondreisde.

In een toegevoegde bijlage zijn nog de Nederlandse teksten in het Engels vertaald.

Wat vind ik nu van deze 5 boeken? De boeken zijn mooi uitgegeven met foto's die van vakmanschap getuigen. Toch ben ik niet zo onder de indruk. Ik heb een groot aantal fotografieboeken in mijn bezit (zie ook mijn lijst met favoriete fotoboeken) die meestal van absolute topfotografen zijn. In vergelijking met al deze prachtige fotoboeken zijn de foto's in deze 5 boeken wat gewoontjes.

  


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen