zondag 21 september 2014

Dick Swaab: Wij zijn ons brein


Large Cover Image"Wij zijn ons brein" geeft een overzicht van de stand van zaken van het hersenonderzoek.

Het blijkt dat veel latere ziektes al veroorzaakt worden in de baarmoeder. Het gebruik van drugs, alcohol, sigaretten of medicijnen door de aanstaande moeder kan later in het leven voor ernstige problemen zorgen.

Swaab probeert een alomvattend overzicht te geven, maar vertelt in feite niet veel wat mij al niet bekend was.

Erg jammer is ook het ontbreken van een notenapparaat met bronverwijzingen en een literatuurlijst.

Verder is het boek niet echt makkelijk geschreven en valt Swaab vaak in herhalingen. Ik vermoed dat de meeste mensen die dit boek gekocht of gekregen hebben het niet hebben uitgelezen.  

 

2 opmerkingen:

  1. Ik heb dit boek wel uitgelezen :) Ik vond het goed te lezen en erg interessant. Maar ik moet wel toegeven dat ik een paar vakken biologie heb gevolgd aan de universiteit, waaronder neurobiologie. Dus ik heb wel een beetje achtergrondkennis.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Barbara, het is al een hele tijd geleden dat ik het boek heb gelezen. Het was goed te lezen, maar wat ik nogal hinderlijk vond is dat Swaab vaak beweert: "Uit onderzoek blijkt" en dan vervolgens geen verdere gegevens geeft. In een boek van deze aard, ook al is het populair wetenschappelijk horen gewoon noten met literatuurverwijzingen. Aan de lezer is het dan om het na te zoeken of de schrijver te geloven op zijn woord. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen