maandag 8 september 2014

Willem Frederik Hermans: Nooit meer slapen


Nooit meer slapenAlfred Issendorf gaat voor een geologisch onderzoek naar het noorden van Noorwegen. Zijn promotor Sibbelee heeft een interessante theorie, de vele met water gevulde gaten in het landschap zijn mogelijk meteorietenkraters. 

Het grootste deel van het boek gaat over de tocht samen met de Noren Arne, Qvidsted en Mikkelsen. Geplaagd door muggen en slaapgebrek sleept Alfred zich voort.

Het boek is erg herkenbaar voor wie ooit door de wildernis heeft gestruind in de regen en geplaagd door muggen al dan niet voor zijn studie. Het eerste deel van het boek vond ik geweldig, het tweede deel is helaas nogal langdradig.

Het boek is verplichte kost voor fysisch geografen en geologen. Voor een geweldige recensie van dit boek zie Anna's leesreis, hoewel ik aanzienlijk minder enthousiast ben over dit boek dan Anna.

    

ps: Inmiddels is het boek verfilmd, zie hier voor mijn bespreking van de film

5 opmerkingen:

  1. Hoezo langdradig? In de tweede helft wordt het pas echt interessant en krijgt het boek zijn diepte!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Anna, smaken verschillen, dat blijkt maar weer. Voor mij was de eerste helft van het boek duidelijk het beste.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Snap ik, maar ik ben nu juist zo benieuwd waarom je het tweede deel niet interessant vond. De term "langdradig" zegt zo weinig.
      Als je geen zin hebt om daar dieper over na te denken, is dat natuurlijk ook geen probleem ;-)

      Verwijderen
    2. Hoi Anna, eerlijk gezegd is het al een tijdje geleden dat ik het boek gelezen heb. Om mijn blog te kunnen starten put ik uit de besprekingen die ik al op librarything heb staan. Ik had destijds het idee dat Alfred en zijn maten maar door de wildernis liepen op zoek naar weet ik wat en dat daar niet veel vaart in zat. Voor mijn gevoel gebeurde er weinig terwijl er in het eerste deel wel veel meer gebeurde. Zelf heb ik toevallig net als Hermans ook fysische geografie gestudeerd en in zijn beschrijvingen van hoe het is om veldwerk te doen kan ik me zeer goed vinden. Ik ben overigens van plan om de besprekingen die ik nu schrijf wat uitgebreider te doen. Als ik jouw blog bekijk en bijvoorbeeld die van Bettina, Koen of Joke dan zie ik dat het toch wel handig is om wat uitgebreidere besprekingen te schrijven. Voorlopig zullen er nog veel korte besprekingen tussen zitten omdat ik nog een voorraadje heb op librarything. Groetjes, Erik

      Verwijderen
    3. O ja, zo ben ik ook ooit begonnen, met hele korte leesimpressies, dus dat snap ik wel. Toen had ik nog geen blog, maar wel een eigen webstek waarop ik een leesdagboek bij hield. Pas na een paar jaar werden dat ongemerkt steeds uitgebreidere stukjes en toen ben ik overgestapt op een echt blog. Die ouwe stukjes heb ik toen 'meegenomen' naar dat blog om alvast wat vulling te hebben, maar binnenkort ga ik ze er allemaal weer afhalen en laat ik alleen de langere stukken (zo vanaf 2008) staan. Het leuke is dat ik veel meer aardigheid aan het schrijven van besprekingen kreeg, toen ik ze uitgebreider maakte en langer bij de gelezen boeken stil stond. Hopelijk gebeurt dat bij jou ook!

      Verwijderen