maandag 18 augustus 2014

Karl Ove Knausgard: Vader

Vader / 1Ik lees vrij weinig boeken die recent zijn uitgekomen.

Over de serie van 6 boeken "Mijn strijd" van Karl Ove Knausgard had ik al veel gehoord, oa. de enthousiaste besprekingen van Anna, Joke en Theetante heb ik gelezen. Mijn interesse was gewekt.

De afgelopen week heb ik het eerste deel "Vader" gelezen. Ik ben laaiend enthousiast. In het begin van het boek is het 2008 en is Karl 39 jaar oud, getrouwd met Linda en vader van 3 kleine kinderen. Hij houdt van zijn kinderen, maar toch ook weer niet omdat ze hem van zijn werk afhouden, het schrijven van een wereldschokkende roman.

In "Vader" staat de relatie met zijn vader centraal, een autoritaire man waar Karl bang voor is. Om zijn genegenheid voor zijn zoon te tonen neemt zijn vader hem vaak mee voor vistochtjes die Karl vreselijk vindt. Karl heeft een hele lieve moeder, maar daar horen we niet veel over.

In "Vader" vertelt Karl over zijn leven op een manier die in ieder geval ik heel herkenbaar vind. Zo lezen we dat hij op 16-jarige leeftijd begint met roken en dat hij vaak dronken is. Hij voetbalt en zit op school in een klas met 3 andere jongens en 26 meisjes, van wie hij er vervolgens een aantal beschrijft.

In het tweede deel van het boek is zijn vader net gestorven en moet hij de begrafenis voorbereiden. Zijn vader woonde met zijn oma in een huis en heeft zich letterlijk doodgezopen. Karl en zijn broer proberen om de rotzooi op te ruimen, terwijl oma er een beetje verdwaasd bij zit. Ze kikkert pas op als ze een glaasje alcohol krijgt en begint vervolgens allerlei verhalen over vroeger te vertellen.

Waarom schrijft iemand zo'n boek? Ik weet het niet, wel dat ik van begin tot eind gefascineerd heb zitten lezen. Ik ga zeker verder met "Liefde". Verder moet ik nog zeggen dat ik de vertaling prachtig vind, je zou niet zeggen dat je een vertaling zit te lezen.  

 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen