maandag 7 december 2015

Recept: Boerenkoolstamppot met worst

Ingrediënten: Aardappelen, Gesneden boerenkool, Roomboter, Rookworsten, eventueel zout

Vanavond heb ik voor mijzelf en de buurvrouw traditionele Hollandse boerenkoolstamppot gekookt. Ik gebruik altijd aardappelen in de schil, maar ik kan me voorstellen dat de meeste mensen de aardappels liever schillen.

Voor een heerlijke boerenkoolstamppot voor 4 personen gebruik ik 1,2 kg aardappelen, 1,2 kg gesneden boerenkool, ongeveer 150 gram roomboter en 4 rookworsten. Voor kleinere eters is een halve rookworst per persoon ook genoeg. Zelf vind ik de slagersrookworsten van de Hoogvliet erg lekker, veel beter dan die van de Unox, maar dat is een kwestie van smaak. Vanavond had ik een slagersrookworst van de Albert Heijn, ook erg lekker.

Men neme een grote pan, vult die met de in stukken gesneden aardappelen, zet de aardappelen onder water doet daar de boerenkool op en helemaal bovenop de rookworsten. Het geheel moet ongeveer 20 minuten koken. De worsten haal je uit de pan, en snijdt die in stukken. Aardappelen en boerenkool giet je af en stamp je met de roomboter tot een smeuïge stamppot. Smakelijk eten!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen