donderdag 31 december 2015

Voornemens voor 2016

Met betrekking tot mijn blog:

Mijn blog erikschrijft (voorheen erikleest) bestaat nu iets meer dan anderhalf jaar. Met 2 korte onderbrekingen en 1 wat langere onderbreking als gevolg van blogmoeheid ben ik er in geslaagd om al die tijd regelmatig stukjes te publiceren. In het begin was dat makkelijk, de stukjes waren immers al geschreven. Nu komen er voornamelijk nog nieuwe stukjes bij. In het begin had ik geen idee waar het blog toe zou leiden, maar inmiddels is mijn blog en het volgen van andere blogs een soort onderdeel van de dagelijkse routine geworden.

In september ben ik voor een tijdje gestopt met bloggen, ik dacht dat ik er wel klaar mee was. Ik bleek echter na een tijdje toch weer wat te melden te hebben en heb voor een nieuw formaat gekozen waarin ik niet meer alleen over boeken blog, maar ook over andere zaken waar ik plezier in heb.

Wat kunnen jullie het komende jaar verwachten op mijn blog?

Mijn blog blijft in de eerste plaats een boekenblog. Ik wil in 2016 verdergaan met het herlezen van oude favorieten, allereerst met "Op zoek naar de verloren tijd" van Marcel Proust. Ook denk ik een nieuwe start te maken met "Mijn strijd" van Karl Ove Knausgard. Naar verwachting worden dat de twee grote leesprojecten van 2016. Zoals jullie weten houd ik van korte besprekingen van de boeken die ik gelezen heb in combinatie met min of meer uitgebreide citaten uit het besproken boek. Naar verwachting zal ik deze formule handhaven.

Ook wil ik (oude) films op dvd en cd's van favoriete muziekstukken gaan bespreken, al naar gelang of ik daar zin in heb. Wat ook wel zal blijven zijn de besprekingen van restaurants (vooral in de stad Utrecht) en hier en daar een recept. Ik ben van plan om de recepten en recensies die in mijn andere blog (erikeet) staan op dit blog te plaatsen en het andere blog op te heffen. Misschien zet ik ook nog enkele recensies van Utrechtse restaurants van iens.nl op mijn blog.
Mogelijk zullen er ook andere stukken verschijnen, maar dat zie ik wel

Met betrekking tot mij persoonlijk:

Ik heb de afgelopen jaren veel last gehad van extreme moeheid. Als gevolg van schizofrenie slaap ik al jaren veel langer dan gemiddeld (13-14 uren per etmaal), maar de afgelopen jaren bereikte ik toch wel een dieptepunt in mijn energieniveau. Sinds 2 jaren heb ik een enigszins normaal dag- en nachtritme terug. Dit houdt in dat ik op een goede dag ongeveer om 14.00 uur opsta en om 24.00 uur ga slapen. Let wel een goede dag, meestal ben ik later op. Als ik om 14.00 uur opsta lukt het me om ongeveer 6 uur lang min of meer normaal te functioneren, waarna ik om 20.00 uur uitgeteld ben. Dan rust ik een halfuur tot een uur en kan de rest van de avond nog wat lezen, dvd kijken of computeren.

Het is zo erg dat ik vrienden die verder weg wonen dan 1 uur en een kwartier enkele reis niet kan bezoeken tenzij ik daar kan slapen. De enige waar ik nog wel eens langsga dat is mijn zus die in Amersfoort woont (hemelsbreed 30 km) en waar ik dan 2 uurtjes kan blijven voordat ik weer naar huis moet. Ik hoop volgend jaar wat fitter te worden. Ik wil in ieder geval binnenkort naar de huisarts voor een plan van aanpak.

6 opmerkingen:

  1. Wat naar voor je dat dit zo'n invloed heeft op je leven, heel veel sterkte hiermee! Ik hoop dat je huisarts je hierbij kan helpen.

    Wat je blog betreft, lekker kijken waar je zin in hebt, het is jouw blog dus jouw feestje. Ik vind de afwisseling erg leuk iig!

    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bettina, gelukkig kan ik in de weinige uren die ik heb veel leuke dingen doen en ik hoef niet te werken voor de kost, dat scheelt ook een flink stuk.
      Fijn dat je de afwisseling in mijn blog leuk vind, dit is een beetje een experimentele fase voor mijn blog. Groetjes, Erik

      Verwijderen
  2. Dat klinkt pittig, Erik. Ook sterkte gewenst! Natuurlijk blijf ik ook je blog volgen, ik vind de afwisseling ook leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Koen, ik geloof dat de afwisseling van blogposts mij ook wel bevalt. Groetjes, Erik

      Verwijderen
  3. Wat fijn dat je met de energie die je nog wel over hebt, kunt lezen en van andere zaken kunt genieten waarnaar je belangstelling uit gaat.
    Ik wens je nog elke dag een beetje meer energie toe zodat je nog meer mogelijkheden gaat krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Niek, veranderingen gaan geleidelijk, maar ik hoop ook het komende jaar meer energie te krijgen. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen