zaterdag 14 mei 2016

Dvd: The martian

The Martian (Verenigde Staten, 2015): 144 minuten: Regisseur Ridley Scott

The Martian PosterAres 3, een bemande missie naar Mars wordt vroegtijdig afgebroken omdat wegens een zandstorm de raket omvergeblazen dreigt te worden. Vijf astronauten ontkomen veilig, de zesde wordt voor dood achtergelaten. Astronaut Mark Watney (gespeeld door Matt Damon) komt echter bij, weet naar het opgerichte gebouw te strompelen, en ziet zich voor de schier onmogelijke taak gesteld om in zijn eentje op een vijandige planeet te overleven, zolang totdat er hulp arriveert.

Mark is geen doetje, hij gaat aan de slag om er het beste van te maken. Er was voedsel aan boord voor 6 personen voor 30 dagen. Mark moet het hiermee vier jaar zien te redden, tot de volgende missie. Gelukkig is Mark botanicus. Er is echter een probleem, per vierkante meter grond is er 40 liter water nodig om er iets op te kunnen verbouwen. Mark maakt water uit waterstof en zuurstof. Er worden flink wat aardappels gezaaid en later ook geoogst. Dan is er ook het probleem van de communicatie, er is geen verbinding tussen het centrum en de Hermessatelliet of de Aarde. Hij gaat met een wagentje naar de Pathfinder die in 1995 op Mars landde en laat zo weten dat hij nog leeft.

De film geeft enerzijds de avonturen van Mark op Mars weer (schitterend opgenomen in onder andere Jordanië) en anderzijds de mensen in Houston die hem proberen te helpen en zijn collegaastronauten in de Hermes.

Ondanks dat sommige details wat vergezocht zijn, geeft de film de mogelijkheden en moeilijkheden van een ruimtereis naar Mars zeer realistisch weer. Het lijkt mij een van de beste films die er zijn over ruimtereizen.
De film kan worden beschouwd als een ode aan de zelfredzaamheid van de mens. Aanbevolen!

  

4 opmerkingen:

  1. Heb je het boek ook gelezen? Het staat al tijden op mijn e-reader...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Barbara, het boek heb ik (nog) niet gelezen, maar het staat wel op mijn lijstje van te lezen boeken. Mijn broer Paul was erg onder de indruk van zowel het boek als de film. Groetjes, Erik

      Verwijderen
  2. Zoals velen ben jij ook zeer enthousiast. En dat is mooi want enthousiasme is waardevol en ik zou willen dat ik het ook had.
    Toen ik deze film in de bioscoop zag, verveelde ik me bijna. Zo weinig origineel en een acteur die ik ongeloofwaardig vond dat maakte het voor mij moeilijk om er blij van te worden.
    Wat ik om mij hoorde waren mensen die vooral blij waren dat er nu eens een SF-film was die wat de huidige wetenschap betreft eindelijk eens klopt. Het zal zijn dat ik niet geloof in de waarheid van de wetenschap dat ik dat enthousiasme niet kan opbrengen.
    Jouw enthousiasme zie ik in het gegeven van de zelfredzaamheid van de mens. Dat vind ik wel een frisse invalshoek waar ik me beter in kan vinden.
    Leuk dat je deze film hebt beschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Niek, wat betreft de beoordeling van films (en ook boeken en cd's) zijn er zoveel meningen als er films (of boeken en cd's) zijn. Dat is maar goed ook, zo komt iedereen aan zijn trekken. Ik vond het gegeven van de film juist wel origineel, de meeste science-fiction gaan over ruimtereizen in het verre heelal, wat volgens mij zelfs in principe niet haalbaar is. Hoewel ik een aantal details ongeloofwaardig vond (dat Mark de storm overleeft, dat hij met zijn voertuigje 50 dagen rijdt, dat de MARV met folie afgedicht wordt ipv met een neuskegel, het gat in zijn handschoen om te sturen in de ruimte) en er ongetwijfeld nog meer valt aan te merken vond ik het verhaal als geheel wel geloofwaardig. De prestatie van Matt Damon vond ik niet zo bijzonder maar ook weer niet slecht. Groetjes, Erik

      Verwijderen