vrijdag 26 december 2014

Junichiro Tanizaki: Stille sneeuwval


"Stille sneeuwval" is een familiekroniek die het verhaal van de 4 zussen Makioka vertelt. De oudste zus is Tsuruko, 36 jaar oud aan het begin van het boek getrouwd met Tatsuo en moeder van 6 kinderen. De tweede zus is Sachiko, 34 jaar oud en getrouwd met Tenosuke, moeder van een dochter van 10, Etsuko. De derde zus is Yukiko, 32 jaar oud en ongehuwd. De vierde zus is Taeko, ook wel Koi-San genaamd van 26 jaar oud en ook ongehuwd.

In het begin van het boek is er een poging om de derde zus Yukiko aan de man te helpen, vooral georganiseerd door Sachiko. Dit is een van de vele pogingen die in het verhaal gedaan worden om Yukiko te koppelen. De jongste zus, Taeko trekt zich nergens iets vandaan, zij heeft voor een schandaal gezorgd door een relatie aan te gaan met Okubata, ook wel Kei-boy genoemd.

De zussen wonen allen in Osaka, maar aan het begin van het boek verhuist Tsuruko met haar familie naar Tokio omdat haar man daar een betere baan krijgt aangeboden. De traditie vereist dat Yukiko en Taeko bij de oudste zus komen wonen, maar Yukiko woont liever bij Sachiko en Taeko woont op zichzelf.

In "Stille sneeuwval" gebeurt niet zo heel veel. Er komt een overstroming in voor en een storm, maar voor de rest gaat het vooral over de belevenissen van met name de jongste 3 zussen. Ze gaan naar het Kabuki-theater, gaan kijken naar de kersebloesem in Kyoto en gaan uit eten. Een erg leuk hoofdstuk vond ik hoofdstuk 30 uit deel 2 (blz 346-352) waarin een bezoek aan een Sushi-restaurant wordt beschreven.

Ik heb erg genoten van het herlezen van "Stille sneeuwval". Het is een realistische roman die erg waarheidsgetrouw overkomt. Zonder meer een van de mooiste romans die ik ooit heb gelezen!  

 

3 opmerkingen:

  1. Ik heb het boek gelezen en herinner mij inderdaad als een prachtig boek. Het is al wel een hele tijd geleden, ik denk zelfs bij het verschijnen in Nederland want mijn ouders hebben het in de kast staan. Leuk om het geheugen weer even op te frissen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Koen, dit is een van die boeken die ik zelfs nog mooier vond bij herlezing. Wat mij betreft een van de allermooiste romans van de 20e eeuw! Groet, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Misschien dan maar eens zelf aanschaffen, dan herlees ik ze ook weer :-)

    BeantwoordenVerwijderen