woensdag 29 juni 2016

Lekker uit eten in Utrecht: een overzicht

Ik las een tijdje terug in een restaurantrecensie van de Volkskrant dat Utrecht een culinair braakland is, er zouden volgens deze recensent geen echt goede restaurants in Utrecht zijn. Hoewel Utrecht geen restaurants telt met een Michelinster vind ik dat nogal meevallen, er zijn genoeg restaurants waar je erg lekker kunt eten.
Bij de twee meest gerenommeerde restaurants van Utrecht: restaurant Karel V en restaurant het Wilhelminapark heb ik nog nooit gegeten. Van in totaal 51 restaurants in Utrecht heb ik eerst voor Iens en nu dus ook voor mijn blog een bespreking geschreven.
Hieronder volgt een overzicht van die restaurants die volgens mij het meest de moeite waard zijn:

De restaurants kun je grofweg in twee soorten verdelen: die met een vast menu en die waar je kunt kiezen van de kaart. Hoewel de tweede soort veel talrijker is zijn de restaurants van de eerste categorie vaak de beste.
Restaurants met een vast menu, alle 4 gebaseerd op de Franse keuken:
Amberès: 57 euro voor een vijfgangen menu is voor mij het beste restaurant van de stad. Helaas zijn de porties hier erg klein.
Podium onder de Dom: 55 euro voor een zesgangen menu. Hier heb ik een keer erg lekker gegeten, maar de zaak is erg sjiek. In gewone kleren zul je je hier gauw niet op je gemak voelen.
Simple: 52 euro voor een vast vijfgangenmenu
Vaartsche Rijn: 42 euro voor een viergangen menu en 7,50 euro voor een optionele vijfde gang. Een van mijn favorieten. Erg geschikt voor vegetariërs en op de speciale avonden zelfs voor veganisten.
C'est Ca en C'est ca 2: 38,50 euro voor een vijfgangen menu. Op dit moment mijn favoriete restaurant in Utrecht.

Aziatisch:
Je hebt een aantal zaken waar je onbeperkt sushi kan eten. Hiervan is volgens mij Sumo de beste. Nog betere Aziatische restaurants zijn Umami, Moto en Jasmijn en ik. Een ander restaurant waar ik ook 2 keer erg lekker heb gegeten, maar dat ik niet heb besproken is Opium.

Broodjes en soepen:
Favoriet is Vers, met ook een erg fijne bediening.

Grieks:
Ik ken geen Griekse restaurants in Utrecht waar ik echt enthousiast over ben, maar het broodje Giros bij El Greco is heel smakelijk en spotgoedkoop (5,75 euro).

Indiaas:
Namaskar en Taj Mahal en Taj Mahal 2 ontlopen elkaar niet zo veel, zowel wat betreft de gerechten als wat betreft de prijs.

Indonesisch:
Mijn favoriete restaurant in Lunetten is het Indonesisch restaurant Kolintang. De prijskwaliteitsverhouding hier is ongeëvenaard. Hier kom ik iedere week 2 keer eten.

Italiaans:
Mijn favoriete Italiaan is Cantina di David. Een andere goede zaak is Aandacht voor eten.
Sinds kort ook Spaghetteria waar ze 6 verschillende pastagerechten serveren.

Marokkaans:
Tamoeda heeft een fantastische Tajine van lamsvlees met amandelen en pruimen. (17 euro)

Midden Oosters:
Een goed restaurant is El Qatarijne

Amelisweerd:
Het beste restaurant rond Amelisweerd is volgens mij Vroeg en Vroeg 2, waar ik een keer erg lekker en een keer iets minder lekker heb gegeten.
Bij de Veldkeuken kun je heerlijke stukken taart en verse soep krijgen.
Bij het Theehuis vooral pannenkoeken, enorme punten appeltaart en ijs van Ben & Jerry's.
De jeugdherberg is vooral geschikt om op het terras wat te drinken.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen